Zajęcia językowe z najmłodszymi, czyli praca z dziećmi w wieku 3-6 lat.. Wyzwanie? :)

dziewczyna-rysunku-koloru-ołowki-w-dzieciniec-sala-lekcyjnej_7190-772

Dostaję od Was bardzo dużo pytań w związku z pracą w przedszkolu oraz nauczaniem języka angielskiego. Swoją pracę zaczęłam właśnie od najmłodszych dzieci i uczę już kilka lat w dwóch przedszkolach. Co roku zdobywam nowe doświadczenia, uczę się na błędach, ale najważniejsze… lubię to co robię.

Z pewnością dużo rodziców czy osób, którzy nie mają styczności z nauczaniem najmłodszych, nie mają wyobrażenia jak taka nauka języka wygląda. Nie jest to łatwe, w szczególności jeśli chodzi o najmłodszą grupę, czyli 2.5-3 latków. Zajęcia z takimi maluchami to prawdziwe wyzwanie, choć odpowiednie przygotowanie oraz zasób pomocy dydaktycznych sprawia, iż zajęcia przebiegają wręcz idealnie.

Oczywiście dużą rolę w pracy z dziećmi, ale i także młodzieżą, odgrywa podejście nauczyciela oraz to jaką atmosferę tworzy w sali czy w klasie. Kiedy dzieci widzą na twarzy uśmiech i duże zaangażowanie ze strony nauczyciela to same chętniej biorą udział w zajęciach i same chętniej angażują się, a dzięki temu widać potem efekty tej pracy.

Praca z dziećmi jest specyficzna i trzeba dawać z siebie wszystko. Zaczynając pracę byłam przerażona, nie wiedziałam od czego zacząć, nie miałam żadnych materiałów, ani pomysłu na zajęcia. Zaczęłam tworzyć swoje pomoce, karty obrazkowe, kukiełki, godzinami szukałam odpowiednich piosenek ruchowych, zabaw, itp. Po kilku latach stwierdzam, że było warto J Nie ma większej motywacji do pracy niż postępy w nauce oraz radość na twarzach dzieci :)

Tak więc teraz uważam, że najważniejsze jest pozytywne nastawienie, dobre przygotowanie oraz odpowiedni dobór materiałów, gdyż dzieci w wieku przedszkolnym w większości nie umieją jeszcze pisać ani czytać. Świetnie sprawdzają się piosenki z kanału Super Simple Songs, Pinkfong, The Singing Walrus, The Learning Station, ChuChu TV, Dream English Kids, Maple Leaf Learning czy Patty Shukla.

Z najmłodszymi polecam spokojnie rytmiczne piosenki i zabawy na siedząco w kole. Natomiast z troszkę starszymi, czyli 4,5,6 latkami, polecam różnorodne aktywności na przemian z żywszymi piosenkami. Oczywiście, nie można za bardzo zmęczyć dzieci, gdyż nie będą chciały brać udziału w reszcie zajęć. Najlepiej wprowadzać spokojniejszą piosenkę, kiedy widać, że dzieci potrzebują chwili odpoczynku i wyciszenia.

Jeśli chodzi o zabawy to najlepiej sprawdzają się: which one is missing, budowanie wieży z kubeczków, głuchy telefon, śpiący miś, kalambury. Na pewno wielu z Was zna setki polskich zabaw. Można je zmodyfikować na język angielski. Wszystko oczywiście zależy od nauczyciela. Najważniejsze, aby było dużo zabawy i śmiechu :)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>